Мета:
1.Головна
мета – збереження здоров’я дитини, активізація розумової діяльності дітей,
оптимізація роботи х обдарованими на різних етапах.
2.Тема
наступності актуальна і має велике значення для всіх педагогів, тому для
прийняття відповідних рішень необхідне обговорення за участі всіх учасників
навчально-виховного процесу і ДНЗ, і школи.
Завдання:
1. Використання досвіду роботи в практичній діяльності педагогів ДНЗ
«Вишенька» і Бурчацької СШ «Джерело».
2. Об’єднання зусиль педагогічних колективів задля підвищення ефективності
роботи.
3. Створення цілісної системи спільних поглядів на використання правил
наступності в навчально-виховному процесі, активізації уваги до проблеми
збереження здоров’я всіх учасників повчально-виховного процесу.
4. Попередження дезадаптації учителів і учнів в перехідному періоді.
Запитання до виступаючих:
1. Чи задовольняє рівень
підготовленості дітей до школи?
2. Чи використовується
диференційований підхід?
3. Які труднощі виникають на
першому етапі роботи?
4. Чи допомагає психологічна
служба у подоланні проявів дезадаптації дітей?
5. Які бачите шляхи
попередження дезадаптації дітей на різних етапах діяльності?
6. Як виявляєте і працюєте з
обдарованими і здібними дітьми?
Доповідь директора школи:
Створення сприятливого освітнього середовища для
організації роботи із здібними і обдарованими дітьми в умовах сільських
навчальних закладів
Людина – найвищий продукт земної природи. Але для того, щоби
насолоджуватися скарбами природи, людина має бути здоровою, сильною та
розумною.
І.Павлов
|
|
«Як багато закладено в кожній
людині, і як багато залежить від того, що вона вибере, що із себе створить, як
розпорядиться своїм життям. І хто ж передусім повинен дбати про пробудження
людини, як не вона сама, її батьки, її вихователі. Педагог допоможе, скерує
підбадьорить. Вибору в нього немає. Свій шлях він обирає тоді, коли йде на
вчительську посаду. А свідомо вибравши його, вже не має морального права
виконувати свою роботу погано».
найважливіший фактор
суспільного розвитку в багатьох країнах світу. В прийнятих у 1994 році Парламентською
асамблеєю Євросоюзу Рекомендаціях (№1248) з питань розвитку освіти обдарованих
і талановитих дітей , як таких, що потребують для повного розвитку свого
потенціалу відповідних освітніх можливостей, включати до
програми підготовки вчителів вивчення стратегії з питань ідентифікації
обдарованих учнів; сприяти розповсюдженню інформації про обдарованих дітей
серед усіх, хто з ними пов'язаний ; в межах шкільної системи організовувати
навчання з тих галузей, в яких проявляються спеціальні високі здібності учнів;
шкільну систему робити треба гнучкою для
сучасного обліку освітніх потреб обдарованих. При цьому у Рекомендаціях підкреслюється, що будь-яка
освітня ініціатива в навчанні обдарованих дітей повинна вводитися з обачністю,
щоб уникнути небезпеки навішування ярликів і небажаних наслідків для всього
суспільства.
В інформаційній цивілізації
ХХІ століття виріс інтерес суспільства до проблеми обдарованих дітей, які
розглядаються усіма, як потужній ресурс розвитку будь-якої держави і людства в
цілому. Робота з обдарованими і талановитими дітьми вважається сьогодні одним
із стратегічних пріоритетів державної політики : вже більше як тридцять років
існує Всесвітня рада по обдарованим і талановитим дітям, яка об’єднує 55 країн
світу.
Однією з актуальних проблем сучасної освіти є
створення умов для розвитку інтелектуального творчого потенціалу кожної дитини.
Для вирішення цієї проблеми необхідно створити відповідні умови для здійснення
навчально-виховного процесу, результатом якого стало б засвоєння учнями змісту
освіти на рівні творчого застосування знань та умінь, набуття учнями навичок
самостійного вирішення проблемних ситуацій, розвитку та реалізації власного
творчого потенціалу.
Вступ
до школи і молодший шкільний вік є важливими етапами життєвого шляху дитини,
оскільки школа — це не лише навчальний процес, а й важлива частина життя
зростаючої особистості. Педагогам, які працюють із першокласниками, важливо
мати уявлення не лише про навички, з якими діти прийшли до школи, а й про їхні
очікування, бажання, наміри, переваги, уявлення про самих себе та своє місце
серед інших.
Початок
навчання дитини в 1-му класі — це складний і відповідальний етап. Адже дуже
багато змін відбувається в цей період. Це не тільки нові умови життя та
діяльності, а й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки.
Досвід
роботи показує, що адаптація дитини до школи відбувається не одразу. Це досить
тривалий процес, який пов'язаний зі значним напруженням усіх систем організму.
Лише через 5—7 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими
показники працездатності у дитини, спадає напруга та тривожність.
Щорічними
дослідженнями доведено, що з початком навчального року відбувається адаптація
організму учнів до навчального процесу, тривалість і перебіг якої залежить як
від факторів навчального середовища (режиму, змісту, методів і засобів
навчання, обсягу навчального навантаження), так і від стану здоров'я та
працездатності. Взагалі ж адаптація до школи розглядається як безперервний
процес, що відбувається протягом усього часу перебування учнів у навчальному
закладі.
Робота
вчителя розпочинається ще на етапі запису дитини до першого класу під час
діагностичної бесіди з майбутнім учнем, коли виявляється рівень та особливості
підготовленості дитини до шкільного життя.
Спостерігаючи за першокласниками, можна
говорити про те, що діти, які відвідували ДНЗ, значно швидше і без проблем
адаптуються до умов навчання в школі.
З
метою уникнення перевантаження та для покращення адаптації учнів 1-х класів до
навчання протягом першого місяця щоденно
один з уроків проводиться на свіжому повітрі або в ігровій кімнаті.
У
розкладі для першокласників введено розвантажувальний
день — четвер.
У
навчанні учнів велика увага вчителів приділяється грі
як основному виду дитячої
діяльності. Ігрова діяльність є цінним засобом виховання розумової активності
учнів, активізує психічні процеси, викликає живу зацікавленість у процесах
пізнання. Під час проведення дидактичних ігор діти з бажанням долають значні
труднощі у навчанні, розвивають свої здібності та уміння.
Для
створення спокійної робочої атмосфери на уроці вчителі намагаються підтримувати
зосередженість уваги учнів, їх слух, а не збереження статичної пози за партою протягом усього уроку.
У
цьому навчальному році також здійснювалась програма
психологічного супроводу першокласників
під час адаптаційного періоду до навчання в школі. Головне
завдання — це допомога дітям у адаптації до школи, що має на меті розвиток
саморегуляції дітей, попередження і зниження тривожності, а також допомогу
вчителеві у створенні умов, що сприяють інтенсивному розвиткові пізнавальних
можливостей і комунікативних здібностей першокласників. У систему супроводу
адаптації першокласників до школи повинні увійти заняття, у процесі проведення
яких проходять консультації з учителем, зустрічі з батьками. Заняття будуються у доступній та цікавій формі, з
використанням методів, технік саморегуляції, проективних методів розвитку
уяви, гри. Частина занять має двоїстий характер: містить не лише діагностичні
завдання, а й розвиваючі вправи.
Це
такі розвивальні заняття:
• «Серце»
Мета:
зняти тривогу перших днів і
місяців навчання, забезпечити входження за допомогою гри в новий дитячий
колектив.
• «Який
Я»
Мета:
формувати в дітей позитивне
ставлення до себе, сприяти розвитку пізнавального інтересу до власної особи.
• «Моя
сім'я — моя колиска»
Мета:
сприяти розвитку відповідального
ставлення до сім'ї та своїх обов'язків у ній, формувати у дітей бажання
піклуватися про сім'ю, бути відповідальними за виконання домашніх обов'язків.
• «Мої
друзі»
Мета:
формувати доброзичливе ставлення
до друзів, відповідальність у взаєминах з ними, пояснити й обговорити поняття
«друг» та «дружба», сприяти формуванню відповідальної поведінки у дружніх
взаєминах.
• «Граємося
разом»
Мета:
розширити уявлення дітей про
значення ігрової діяльності для їх особистісного розвитку.
Дослідження
процесу адаптації першокласників до школи проводяться за допомогою психологічного
інструментарію:
• «Добра і погана людина» (проективна методика);
• «Малюнок сім'ї» (проективна методика);
• «Школа тварин» (проективна методика);
• «Їжачок» (одержання зворотного зв'язку через казку);
• «Мотиваційна готовність» (тест).
Дітям,
яким важче пристосуватися до навчання в школі, приділяється більша увага та індивідуальна
підтримка як учителя, так і психолога, який здійснював психологічний супровід цього процесу:
•
ведуться психолого-педагогічні
спостереження за першокласниками, проводяться бесіди з дитиною;
•
у межах
діагностичної роботи використовуються методики
вивчення тривожності, малюнкові методики;
•
розробляються
вправи, ігри, завдання для покращення
процесу адаптації дітей до школи;
•
проводиться консультаційна робота з педагогами та
батьками: індивідуальні та групові консультації, батьківські збори ;
Обстеження 1 класу показали, що діти шестирічного
віку, у переважній більшості, слабо проходять період адаптації до нових умов,
тобто до навчання в школі. Учні не завжди можуть проаналізувати свої вчинки і
вчинки інших людей, адекватно реагувати
на зауваження. Вони слабо розпізнають свої
емоційні стани, сприймають емоції інших.
Актуальність
соціально-педагогічного підходу до розробки моделі обдарованості учнів
сільської місцевості є безперечною, тому що саме ці діти обмежені у виборі
типів навчальних закладів, наданні психолого-педагогічної підтримки, збагаченні
позашкільних та позакласних форм роботи, які сприяють розвитку природних
задатків, забезпеченні технічними і інформаційно-комунікаційними засобами
навчання.
В дослідженнях
російського вченого А.Цирюльникова визначено 4 головних типи соціокультурної
ситуації в залежності від розвинутості або відсутності таких параметрів, як:
·
Культурно-історична традиція (КІТ)
·
Розвиток сучасного соціокультурного фону (СКФ):
-КІТ(+), СКФ(+)-
збереглись культурно-історичні традиції, відносно високий рівень сучасного
соціокультурного фону (ситуація «школа в культурному центрі»)
ü -КІТ (+), СКФ (-)
збереглись культурно-історичні традиції, але рівень сучасного соціокультурного
фону низький (ситуація «школа в колишньому
вогнищі культури»)
-КІТ(-),СКФ (+)- культурно-історичні традиції відсутні,
але рівень сучасного соціокультурного фону відносно високий (ситуація «школа в потенційному вогнищі
культури»)
- КІТ (-), СКФ (-) –
культурно-історичні традиції і сучасний соціокультурний фон відсутні (ситуація «школа в культурній пустелі»)
Наша школа опинилась саме
в 2 типі соціокультурної ситуації , в ситуації школи в колишньому культурному
вогнищі, для якої характерним є: збіднілий соціально-культурний фон,
деконструктивне середовище зовнішнього оточення освітніх установ, погіршення
умов не тільки для розвитку здібностей дітей, але і для їхнього майбутнього
життя у цьому населеному пункті.
|