Створення
сприятливого освітнього середовища для організації роботи із здібними і
обдарованими дітьми в умовах сільських навчальних закладів
«Як багато закладено в кожній
людині, і як багато залежить від того, що вона вибере, що із себе створить, як розпорядиться
своїм життям. І хто ж передусім повинен дбати про пробудження людини, як не
вона сама, її батьки, її вихователі. Педагог допоможе, скерує підбадьорить.
Вибору в нього немає. Свій шлях він обирає тоді, коли йде на вчительську
посаду. А свідомо вибравши його, вже не має морального права виконувати свою
роботу погано».
І.П.Підласий, д.п.н., професор, міжнародний експерт з
питань освіти.
Проблема
розвитку творчих здібностей особистості й суспільства розглядається як
найважливіший фактор суспільного розвитку в багатьох країнах світу. В прийнятих
у 1994 році Парламентською асамблеєю Євросоюзу Рекомендаціях (№1248) з питань
розвитку освіти обдарованих і талановитих дітей , як таких, що потребують для
повного розвитку свого потенціалу
відповідних освітніх можливостей, включати до програми підготовки
вчителів вивчення стратегії з питань ідентифікації обдарованих учнів; сприяти
розповсюдженню інформації про обдарованих дітей серед усіх, хто з ними
пов'язаний ; в межах шкільної системи організовувати навчання з тих галузей, в
яких проявляються спеціальні високі здібності учнів; шкільну систему робити
треба гнучкою для сучасного обліку
освітніх потреб обдарованих. При цьому у
Рекомендаціях підкреслюється, що будь-яка освітня ініціатива в навчанні обдарованих
дітей повинна вводитися з обачністю, щоб уникнути небезпеки навішення ярликів і
небажаних наслідків для всього суспільства.
Розвиток
обдарованої молоді розглядається на державному рівні: державна цільова програма
роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки (2007р.)
В
інформаційній цивілізації ХХІ століття виріс інтерес суспільства до проблеми
обдарованих дітей, які розглядаються усіма як потужній ресурс розвитку
будь-якої держави і людства в цілому. Робота з обдарованими і талановитими
дітьми вважається сьогодні одним із стратегічних пріоритетів державної політики
: вже більше як тридцять років існує Всесвітня рада по обдарованим і
талановитим дітям, яка об’єднує 55 країн світу.
Актуальність
соціально-педагогічного підходу до розробки моделі обдарованості учнів
сільської місцевості є безперечною, тому що саме ці діти обмежені у виборі
типів навчальних закладів, наданні психолого-педагогічної підтримки, збагаченні
позашкільних та позакласних
форм
роботи, які сприяють розвитку природних задатків, забезпеченні технічними і
інформаційно-комунікаційними засобами навчання.
В
дослідженнях російського вченого А.Цирюльникова визначено 4 головних типи
соціокультурної ситуації в залежності від розвинутості або відсутності таких
параметрів, як:
·
Культурно-історична
традиція (КІТ)
·
Розвиток сучасного
соціокультурного фону (СКФ):
-КІТ(+),
СКФ(+)- збереглись культурно-історичні традиції, відносно високий рівень
сучасного соціокультурного фону (ситуація
«школа в культурному центрі»)
ü
-КІТ (+), СКФ (-)
збереглись культурно-історичні традиції, але рівень сучасного соціокультурного
фону низький (ситуація «школа в
колишньому вогнищі культури»)
-КІТ(-),СКФ
(+)- культурно-історичні традиції відсутні, але рівень сучасного
соціокультурного фону відносно високий (ситуація
«школа в потенційному вогнищі культури»)
-
КІТ (-), СКФ (-) – культурно-історичні традиції і сучасний соціокультурний фон
відсутні (ситуація «школа в культурній
пустелі»)
Наша
школа опинилась саме в 2 типі , в ситуації школи в колишньому культурному
вогнищі, для якої характерним є: збіднілий соціально-культурний фон,
деконструктивне середовище зовнішнього оточення освітніх установ, погіршення
умов не тільки для розвитку здібностей дітей, але і для їхнього майбутнього
життя у цьому населеному пункті.
В такій ситуації, щоб розвиватись і не
опинитися в 4 типі, ми вимушені були шукати шляхи для того, щоб школа стала
соціокультурним центром села, адже ми розуміємо, що в селі є тільки 2 освітні
установи: дошкільний навчальний заклад і школа, культурно-освітні установи практично
не функціонують, не проводиться спортивно-масова робота в селі, можливості
сільської бібліотеки обмежені і не відповідають сучасним вимогам населення.
Тому, не знаючи всіх тверджень і досліджень науковців ще у 2003 році школа
стала спеціалізованою. Передбачаючи необхідність наступності і перспективності освітній процес
двох установ уже протягом 8 років працює в системі спільної роботи. Починали зі
спільної роботи в екологічному напрямку виховної роботи, а поступово перейшли
до всіх напрямків діяльності за принципом послідовності від дошкільника – до випускника школи. З цією метою було
створено спочатку ТЦП «Подих природи», потім розроблено моделі
випускника-дошкільника, випускника початкової школи, випускника базової і
повної середньої школи. Наші навчальні заклади співпрацювали з Запорізьким
ОІППО(кафедра управління, проф..Павлютенков Є.М.) Звичайно, в розробці моделей
ми отримала велику допомогу з боку науковців і побачили результати своєї
роботи: участь у конкурсах, виставках показала, що ми на правильному шляху.
Коли постало питання про проведення науково-педагогічних досліджень, створення
експериментального майданчика, наша школа стала базовою разом з районною
гімназією.
Минулого навчального року ми дібрали вчителів,
які працювалди на майданчику(їх
кількість і склад можуть змінюватись), опрацювали науко-теоретичну базу з
питання експерименту, провели дослідження з вивчення потенційних
можливостей педагогічного колективу та
рівня готовності школи до роботи. Після
обстеження потенційних можливостей педагогів, матеріально-технічної бази, рівня
управлінської компетентності Запорізькою ОАППО школа стала ресурсним центром
області, про що нам видано посвідчення. Це
означає, що педагоги нашої школи в більшості володіють сучасними
технологіями навчально-виховної діяльності і готові до інноваційної діяльності.
До початку експериментальної роботи в школі вже були створені програми
підтримки експериментальної роботи:
•
«Обдарованість»,
•
" Пізнай себе –
будь здоровим ”
•
Клуб спілкування "
Стань творцем здорового життя ”
•
Шкільний конкурс " Урок року ”
•
" Шкільний аукціон
”
•
Малотиражна газета
"DJERELO”
|