Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 09.05.2024, 01:28

КЗ "Бурчацька 

ЗОШ І-ІІІ ст."

Меню сайту
Форма входу
Головна » 2013 » Червень » 19 » Система роботи та впровадження інноваційних форм і методів по забезпеченню перспективності і наступності в навчально-виховній діяльності
12:33
Система роботи та впровадження інноваційних форм і методів по забезпеченню перспективності і наступності в навчально-виховній діяльності

Співдоповідь завідувачки ДНЗ «Вишенька»

Педагогіка, розвиваючи в дитині майбутню людину, не повинна забувати, що дитинство – теж період життя і часто на найкращий його період.

К.Д.Ушинський

Дитинство – радісна пора в житті людини, коли весь світ начебто посміхається до неї. Саме дитинство відіграє надзвичайно важливе значення у становленні особистості.  Тому перед педагогами дошкільниками стоїть завдання забезпечити максимально сприятливі умови для розвитку свідомої, активної особистості, здатної до самопізнання і самореалізації у сучасному середовищі.

Введення в дію Закону України «Про дошкільну освіту» створено правове підґрунтя для функціонування всієї системи дошкільної освіти і окреслило ключові підходи до організації, змісту, програмно-методичне забезпечення в ДНЗ.

У зв’язку з переходом до загальної середньої освіти на нові термін, структуру і зміст освіти гостро постало питання формування готовності до шкільного життя у дітей 6-річного віку.

При цьому слід враховувати особливості психофізіологічного розвитку 6-річних випускників ДНЗ і не переносити механічно в роботу з ними зміст, форми, методи підготовки до школи 7-річних дітей.

Це визначає необхідність знання психіки шестирічної дитини, не тільки в тих межах, як цього вимагає система шкільного навчання, а й у вікових параметрах її природної дії.

Особистісний розвиток дошкільника передбачає дотримання таких принципів організації педагогічної діяльності:

- гуманізму й педагогічного оптимізму;

- об’єктивності й науковості;

- індивідуального та особистісного підходів;

- системності;

- єдності свідомості і діяльності;

- активності;

- природно - і культурновідповідності;

- демократизації навчально-виховного процесу;

- єдності розвитку, виховання і навчання;

- наступності і неперервності.

Останній принцип передбачає використання попереднього досвіду дитини на всіх етапах розвитку, його збалансованості з наступним, поступове ускладнення та урізноманітнення змісту і напрямків навчально-виховного процесу; рівноцінну представленість у всіх сферах життєдіяльності дитини.

Проблема наступності у вихованні і навчання дітей старшого дошкільного і молодшого віку є актуальною в усі часи. Вона ставить і перед школою і перед ДНЗ єдину мету – всебічний розвиток нової людини, який має здійснюватись спільними зусиллями всіх ланок освіти в умовах суспільного сімейного виховання.

Однією з ефективних та дієвих форм забезпечення наступності в навчально-виховній роботі дошкільного навчального закладу та початкової школи, створення психологічного комфорту перебування дитини у навчальному закладі та збереження мережі дошкільних закладів є створення навчально-виховних комплектів «ДНЗ – ЗОШ».

7-й рік на базі ДНЗ «Вишенька» відбувається навчання і виховання дітей 6-річного віку. Такий підхід до навчання і виховання дітей 6-річного віку має переваги:

По-перше скорочується термін адаптації першокласників до навчання в школі враховуючи вікові особливості дітей необхідним є дотримання режиму дня, режиму харчування що є обов’язковим в роботі ДНЗ. Крім цього звичність обстановок, знайомий дитячий колектив, сприятливий мікроклімат ДНЗ сприяє швидкій і безболісній адаптації маленьких школярів.

Практика показує, що першокласники, які навчались і виховувались на базі ДНЗ мають  найнижчій показник тривожності.

Від того як проходитиме цей один із найважчих переломів у життя дитини багато в чому залежить її фізичне здоров’я, емоційний стан, працездатність і успішність не тільки у початковій школі, а й у наступні роки.

По-друге, можливість проводити спостереження за індивідуальним розвитком кожної дитини протягом тривалого часу і можливість використовувати дані цих спостережень для створення найсприятливіших умов для кожного учня. Адже особистісно-орієновані технології виховання вимагають поставити дитину в центр педагогічного процесу.

По-третє, найбільш повне задоволення інтересів і потреб дітей. Шестирічний першокласник за рівнем свого розвитку залишається дошкільником. Тому необхідно ураховувати фізіологічні, соціальні, психічні особливості його розвитку. Шестирічки швидкі, гамірливі, легко втомлюються, часто хворіють, люблять ігри, прогулянки на свіжому повітрі. Все це передбачено режимом діяльності ДНЗ. Практика свідчить, що у адаптації першокласника до навчання велике значення мають друзі, слово вихователя, від якого дитина розквітає у відповідь на похвалу заохочення. Діти, які переживають задоволення від своїх успіхів як правило успішно навчаються не тільки в початковій, а й в основній та старшій школі. Не помічаючи ж відмінностей між шестирічним і семирічними першокласниками, батьки і вчителі часто ототожнюють психічний розвиток, що в подальшому призводить до порушення здоров’я дітей.

Практика підтверджує, що результати навчання в початковій школі великою мірою залежить від ефективності виховання і навчання в дошкільному віці. Так, за даними підсумковими тестуваннями за 2002-2003 н.р. високий рівень знань з читання показало 40% дітей, математики – 25%, письма – 30%; достатній (відповідно) 36%, 37%, 40%; середній – 24%, 30%, 30%; низький з читання та математики 8%. Такий показник підтвердився в підсумковій атестації за І семестр сучасних другокласників. Це свідчить про те, що вчителі вміло розвивають здібності дітей виявлені вихователями.

Щорічно на базі ДНЗ з першого березня працює підготовча група до школи дітей, які не відвідують ДНЗ.

Одним з важливих аспектів підготовки до школи є мотиваційна готовність – прагнення дитини до діяльності, інтерес до навчання. Саме мотиваційна готовність є основою вольової, розумової та психологічної готовності.

Вольова готовність виявляється у здатності сприймати, запам’ятовувати і відтворювати навчальні дії.

Розумова – у володіння утворюючої уяви, логічне мислення, смислове запам’ятовування.

Психологічна готовність має індивідуальний характер і залежить  від особливостей розвитку механізмів психічної діяльності дитини та умов її виховання.

Для визначення показника готовності до школи дитини в ньому ДНЗ використовуються спеціальні завдання для дітей старшої групи. Такими є:

-         Завдання на знання дітьми основних відомостей про себе та сім’ю;

-         Завдання на визначення рівня з прийняття понять;

-         Завдання виявлення вміння слухати вихователя і виконувати його вказівки;

-         Завдання на визначення мовних знань, умінь і навичок;

-         Завдання на виявлення рівня підготовки дітей до вивчення математики;

-         Завдання на розвиток логічного мислення;

-         Завдання на розвиток стійкої уваги, цікаві вправи для слухняних пальчиків.

Особливістю сучасних знань є їх інтеграція. У дітей досить рано з’являється свій «образ світу». Зі вступом до ДНЗ цілісність сприймання довкілля нажаль дещо починає руйнуватися, бо є чітко обмежені окремі розділи програми,окремі заняття.

Тому знання, які одержують діти недостатньо пов’язані між собою. Вважаючи за необхідність інтеграцію знань впроваджуємо в роботу інноваційний аспект, якісно новий рівень синтезу знань дітей – інтегровані заняття, які об’єднують навколо певного заняття різнорідні знання. Синтез цих знань дозволяє досягти різнобічного розгляду об’єкта, показати взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати у дитини розумові операції  аналізу, порівняння, узагальнення. Особливо це важливо для розвитку світоглядних комунікативних, екологічних вмінь і понять. В зв’язку зміною статусу школи «спеціалізована екологічного профілю» змінились і підходи в навчально-виховній діяльності не тільки школи, але й ДНЗ.

Обласний інститут післядипломної освіти закінчує розробку моделі компетентного випускника Бурчацької школи «учень – людина світу» оскільки робота ДНЗ і школи планомірна, формування моделі випускника починається ще в ДНЗ на основі сфер Базового компоненту дошкільної освіти. Дана модель має три аспекти: «Я сам», «Я серед людей», «Я серед природного середовища».

Одна з головних нововведень в ДНЗ є створення екологорозвивального природного середовища, воно сприятиме та формуванню у дошкільнят екологічної вихованості, розуміння самоцінності та неповторності компонентів природи, гуманних почуттів щодо живих істот, вироблення вміння відчувати красу природи та милуватися нею, гідно поводитися в довкіллі, знати правила безпечної поведінки в ньому.

На базі школи три роки функціонує екологічна стежка. З квітня місяця плануємо розпочати створення екологічної стежки на базі ДНЗ.

ДНЗ та початкові школа мають спільний план діяльності (розділ перспективність і наступність,Ю річного плану), спільно планується виховна робот дітей, методична вихователів та вчителів початкових класів (працює спільно методоб’єднання). Щорічно плануються і проводяться спільні педагогічні ради, педчитання; шкільні психолог та медсестра, працюють із школярами та вихованцями ДНЗ.

 

 

Вислів Овіла де Клорі:

«Дитина – це сонечко, навколо якого

повинні обертатись і програми, і педагоги, і методисти»

Переглядів: 1139 | Додав: DJerelo | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Календар
Архів записів
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz