Головна | Реєстрація | Вхід | RSSНеділя, 24.11.2024, 00:42

КЗ "Бурчацька 

ЗОШ І-ІІІ ст."

Меню сайту
Форма входу
Головна » 2015 » Лютий » 26 » Матеріали до виставки «Освіта Запорізького краю - 2015»
13:12
Матеріали до виставки «Освіта Запорізького краю - 2015»

Комунальний заклад «Бурчацька спеціалізована школа

І-ІІІ ступенів «Джерело»

 

(Михайлівський район)

 

Адреса :72010, с. Бурчак, пр. Шкільний, 3;

 

Телефон (232)  2-61-05, 2-61-00

 

Автор досвіду: Рябчук Тетяна Федорівна, директор, Івченко Наталія Дмитрівна, заступник директора з навчально – виховної роботи, Толпеко Яна Валеріївна, практичний психолог, Нечет Вікторія Вікторівна, педагог-організатор.

 

Тема досвіду:     Створення середовища розвитку здібних і обдарованих дітей засобами творчої  лабораторії

 

Базова модель досвіду

 

Актуальність досвіду полягає  у організації педагогічного процесу, який започатковує технологію пошуку й відбору обдарованих учнів і створює умови для розвитку іх здібностей та обдарувань в умовах поетапної реалізації спеціально розроблених програм розвитку обдарованих дітей.

Перспективність досвіду полягає в подальшому впровадженні новацій, використанні технологій, забезпеченні умов для науково-методичного й організаційного супроводу обдарованості в загальноосвітньому та  позашкільному навчальних закладах,  соціумі сільської місцевості.

Теоретична база досвіду: В основі багатьох сучасних програм розвитку обдарованості лежать основні теорії і концепції:

  • визначення обдарованості як найвищого рівня розвитку когнітивних процесів – сенсорно-перцептивних процесів, пам’яті, уваги, мислення – які можна визначити за допомогою тестів (Г. Мюнстерберг, Г.Россолимо, У.Штерн та ін.).
  • ототожнювання обдарованості з найвищим рівнем розвитку інтелекту або розумових здібностей, які визначаються за допомогою тестів інтелекту (А.Біне, Г.Айзенок, Д.Векселер, Дж.Гілфорд та ін.);
  • виділення диференційованих відмінностей загальних і специфічних здібностей (Б.Теплов, Н.Лейтес, В.Небиліцин та ін.);
  • розуміння обдарованості як прояву творчого потенціалу (А.Матюшкін); згідно з даною концепцією структура обдарованості співпадає з основними структурними елементами творчості і творчого розвитку дитини;
  • розвиток поняття обдарованості як властивості цілісної розвиваючої особистості (динамічна теорія обдарованості Ю.Бабаєва);
  • екопсихологічний підхід до розвитку обдарованості (В.Панов), який передбачає основне завдання сучасної освіти у створенні освітнього середовища розвиваючого (творчого) типу, сприяння упередженню психологічних конфліктів у дитини і розкриттю творчого потенціалу всіх сфер її психіки;
  • психодидактичний підхід (В.Лебедєва, В.Орлов, В.Панов), суттю якого є проектування і моделювання освітнього середовища, яке забезпечує можливість виявлення навчання і розвитку обдарованих дітей в умовах навчальних закладів;
  • моделювання розвитку обдарованості учнівської молоді в освітній систем і (В.В. Пашков, В.Я.Ястребова, О.М.Сироватко).

В найбільш узагальнюючому плані основою всіх теорій і концепцій є різноманітні підходи до наступних проблем: співвідношення природних нахилів і впливу середовища на розвиток обдарованих дітей; рівні обдарованості (талант, обдарованість, здібності); необхідність індивідуального підходу до навчання обдарованих дітей і т.д.

Теоретико-методологічною основою досвіду є Закон України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», Національна доктрина розвитку освіти; теорія розвивального навчання та творчої діяльності, викладених у працях Л.С.Виготського, дослідженнях Д.Б.Ельконіна, Т.Я.Гальперіна; Державна цільова програма роботи з обдарованою молоддю; концепція експериментального дослідження «Розвиток обдарованості учнівської молоді у системі освіти сільської місцевості», яке здійснюється на базі відділу освіти Михайлівської РДА Запорізької області (2010-2015) вченими ЗОІППО.

Теоретична основа досвіду:  Для сучасної України створення системи розвитку обдарованої особистості є необхідною умовою досягнення успіху на шляху розбудови незалежної держави. Важливим шляхом підготовки талановитої молоді в межах національної системи освіти є  реалізація загальнодержавних, регіональних, місцевих, шкільних та індивідуальних програм. Вирішенню цієї проблеми певним чином сприяє діяльність закладів нового типу. Такі навчальні заклади мають більше можливостей для створення умов, за яких самовираження, творча самореалізація стають внутрішньою потребою кожного учня. Їх досвід може бути використаний у загальноосвітніх школах, де сьогодні навчається більшість українських дітей.

Актуальність соціально-педагогічного підходу до створення середовища розвитку здібних та обдарованих дітей сільської місцевості  є безперечною, тому що саме ці діти обмежені у виборі типів навчальних закладів, наданні психолого-педагогічної підтримки, збагаченні позашкільних та позакласних форм роботи, які сприяють розвитку природних задатків, забезпеченні технічними і інформаційно-комунікаційними засобами навчання.

Як відзначають автори посібника «Теорія і практика розвитку обдарованості учнівської молоді» (В.В.Пашков, В.Я.Ястребова, О.М.Сироватко),  дійсно необмежені можливості в моделюванні комплексу умов для розвитку обдарованості  надає система мережевого управління, в якій замість традиційних ієрархічних зв’язків, відносин підкорення панують горизонтальні, інформаційні, кооперативні зв’язки, тобто зв’язки партнерства і співробітництва.

Ефективною формою в районній системі освіти сільської місцевості є створення освітніх округів. В умовах освітнього округу на якісно новому рівні можлива реалізація профільного навчання. На жаль, на сьогоднішній день питання створення освітніх округів залишається проблематичним, тому робота з обдарованими дітьми у сільській місцевості вимагає певних пристосувань, інноваційних підходів, тощо.

 Інноваційною формою роботи з обдарованими може бути творча педагогічна лабораторія. Як інноваційний структурний підрозділ науково-методичної роботи,  творча педагогічна лабораторія орієнтується на напрацювання практичного досвіду роботи з обдарованими з питань підготовки до участі в олімпіадах і конкурсах різних рівнів, конференціях і т.д. Вибір форми навчання залежить від можливостей педагогічного колективу, його здатності й уміння налагодити навчання відповідно до результатів діагностичного обстеження дітей, стимулювати їх когнітивні здібності, індивідуальні особливості кожної дитини.

Саме тому перед сучасною школою постало завдання створити умови для максимального розкриття і розвитку потенціалу кожної особистості, формувати прагнення до самовдосконалення, самовизначення та самореалізації.

Інформаційно-педагогічна модель досвіду:  Базовими принципами формування позитивної мотивації на розвиток обдарованості у  дітей та  молоді є:

  • принцип науковості і доступності знань;
  • принцип системності і неперервності;
  • принцип практичної цілеспрямованості;
  • принцип інтеграції;
  • принцип превентивності;
  • принцип плюралізму;
  • принцип відкритості;
  • принцип  гуманізму.

Методологічною основою моделювання розвитку обдарованості дітей в сільській місцевості є системний підхід. Основними напрямками моделювання розвитку обдарованості є:

  •   Раннє виявлення і відстеження розвитку обдарованих дітей у різних сферах:
  • інтелектуальна
  • пізнавальна
  • мовленнєво-комунікативна
  • художньо-естетична
  • музично-артистична
  • спортивно-технічна
  •   Інтеграція діяльності суб’єктів соціокультурного оточення;
  •   Неперервний соціально-педагогічний супровід обдарованих;
  •   Підготовка педкадрів до роботи з обдарованими;

·  Інформаційне забезпечення процесу розвитку обдарованих у системі освіти та соціокультурному середовищі.

                 Система роботи з обдарованими учнями в нашій школі опирається на вчення російського педагога Ю. Гільбуха, який  виділяє загальну (розумову) і спеціальну (художню, соціальну, спортивну) обдарованість. Кожен з типів охоплює по кілька видів обдарованості, а кожен вид тлумачиться як спеціальні здібності.

                 При організації творчої лабораторії як засобу  створення   середовища розвитку обдарованості у нашому навчальному закладі ми виходили з того, що весь навчально-виховний процес – це система, а його підсистемами є:

·        управлінська

·        дидактична

·        науково-методична

·        соціально-психологічна

       При виконанні кожною із підсистем своєї функції у повному обсязі спрацьовує вся модель, яка спрямовує всю систему працювати на результат.(Додаток 1)

Педагогічна провідна ідея досвіду  - створення  освітнього середовища для розвитку та реалізації творчих здібностей учнів в умовах сільського навчального закладу.

Досвід схвалено на засіданні ради КЗ « Районний методичний кабінет» Михайлівської районної ради ( протокол   №2 від 15.10.2014 року)

Досвід рекомендовано до впровадження в управлінську діяльність директорів загальноосвітніх навчальних закладів з метою створення інноваційного освітнього середовища в роботі з обдарованою учнівською молоддю.

Матеріали досвіду роботи зберігаються в КЗ «Районний методичний кабінет» Михайлівської районної ради

Переглядів: 950 | Додав: DJerelo | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Календар
Архів записів
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz